Skocz do zawartości

Zrób to sam


Krzysiek_W

Rekomendowane odpowiedzi

  • 8 months later...

cd.

W międzyczasie zabrałem się za kolejne elementy układanki – uchwyty do paska na ramię oraz „rączkę”.

IMG_20191109_123933.thumb.jpg.02cf0ab93e2d552a30349587e8999534.jpg

Uchwyt właściwy składa się z paska głównego i mosiężnego D-ring'a wspomagającego ;)

IMG_20191109_125609.thumb.jpg.c4fd57b2217667fc8bca5714dc4ebcc5.jpg

„Rączka” zostanie złożona z dwóch kawałków skóry – dla wygodniejszego chwytu. Po sklejeniu, nadmiar skóry zostanie odcięty.

Teraz wystarczy nałożyć klej – zgodnie z zaleceniami producenta, po dwie warstwy na każdą klejoną powierzchnię w 20 minutowych odstępach.

IMG_20191109_130301.thumb.jpg.bc12dc0c35c6f7c720a19f3be24a3028.jpg

Mała dygresja – klej na zdjęciu, wbrew nazwie nie jest „super mocny”. Szczerze powiedziawszy trochę się na nim zawiodłem.

Sklejone powierzchnie, dobrze potraktować młotkiem (serio) dla poprawy siły połączenia. Dodatkowo docisnąć je na czas przewidziany przez producenta kleju.

  • Like 4
  • Oceniam pozytywnie 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cd.

IMG_20191109_142724.thumb.jpg.2c30ab9cfcacf9c6aeb0331b0974bade.jpg

IMG_20191109_142635.thumb.jpg.04543fc0c76f62824beedf82b99ef4a7.jpg

Między dociskającą klamerkę (lub docisk stolarski jeśli ktoś posiada), a klejony element warto podłożyć jakieś skrawki skóry z odrzutu, tak aby klamerki nie uszkodziły klejonej skóry. Może to wydawać się śmieszne, ale nawet takie biurowe żabki jak na zdjęciu potrafią pozostawiać paskudne ślady.

Niektóre elementy torby warto wykończyć w pierwszej kolejności np. uchwyty do paska. Nie wymagają ani wielkiego nakładu pracy, ani czasu. Zrobione mogą cierpliwie czekać na montaż, a my zyskamy poczucie że coś doprowadziliśmy do końca :)

IMG_20191110_125500.thumb.jpg.8aeb7b627942b1cfbcc02972f479abe4.jpg

OK. Uchwyty sklejone, można iść dalej. Stalowa podkładka posłuży jako krzywka do zaokrąglenia końcówki paska. Wystarczy przyłożyć, odrysować, np. igłą, czy innym szpilorkiem i ładnie przyciąć. Youtube jest pełen filmów instruktażowych jak dobrze wyciąć półkola w skórze.

IMG_20191110_154630.thumb.jpg.258cf50e1423d5f3f392f607b9f3f8bb.jpg

Pierwszy błąd 😕 Po zaokrągleniu pasków oraz przypaleniu ich krawędzi, źle wymierzyłem miejsce gdzie ma przechodzić nit łączący je z torbą oraz ozdobnym elementem (powyżej) i za wysoko przyłożyłem wycinak. Z drugim paskiem poszło mi lepiej (to ten po prawej), ale musiałem od zera składać jeszcze jeden uchwyt.

  • Like 4
  • Oceniam pozytywnie 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cd.

Czekając aż klej połączy nadprogramowy uchwyt, zabrałem się za „rączkę”.

IMG_20191111_102201.thumb.jpg.c98eb00f73a29e75460d0fadc53fbfe8.jpg

Po sklejeniu dwóch warstw, pozbyłem się nadmiaru skóry i zaokrągliłem brzegi tak jak wcześniej uchwyty do D-ringów. Grooverem zaznaczyłem linię, wzdłuż której będę szyć.

IMG_20191111_105419.thumb.jpg.234de6c5e9db4194fe2875afdb6062a1.jpg

Ten obuch to taki „bieda pobijak” :) - gumowy młotek do montażu regipsów kupiony za grosze w składzie budowlanym. Najważniejsze, że jest kompatybilny z wybijakami.

IMG_20191111_154435.thumb.jpg.07939e5fa00b7a6f2ae76a0f17f58f30.jpg

W końcu udało się doprowadzić coś do końca :) Rączka gotowa na montaż.

 

  • Like 4
  • Oceniam pozytywnie 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cd.

Uchwyt z D-ringiem wciąż nie był gotowy. Zabrałem się więc za przygotowanie pasków łączących tył i przód torby.

IMG_20191109_155851.thumb.jpg.6458cf68b4731c244b13f010cf71e8b3.jpg

Nie wiedziałem jeszcze jak długie będą paski, więc wykończyłem tylko jeden koniec. Krawędzie zostały przypalone tak jak pisałem wcześniej. Do tego użyłem mydła do skór znanego klientom patine.pl 

Ponieważ paski będą wystawione na działanie deszczu, mizdra została pokryta gumą tragakantową i przypalona. Tutaj już bez wody i mydła – wystarczy pokryć skórę warstwą gumy i mocno pocierać slickerem lub gładką krawędzią szklanego spodka :) Ten sposób, jak wiele innych znalazłem na forum leatherworker i chociaż wydaje się to mało poważne, to jest skuteczne (tak jak nóż do mierzwienia mizdry :) ). Daje to też ciekawy efekt wizualny. Dla porównania – pasek na górze już przypalony, pasek poniżej czeka na swoją kolej.

Po połączeniu pasa usztywniającego z tyłem torby, nadszedł czas na przytwierdzenie klapy. Wbrew pozorom klapa nie jest przymocowana na całej szerokości torby, lecz na kilkunastu cm w jej centralnej części. Dzięki temu po wywróceniu torby na „prawą” stronę, nie wywiniemy jej razem z klapą, co uniemożliwiłoby jej zamykanie. Trochę to wyjaśnienie kuleje, ale na kolejnych zdjęciach zobaczycie co mam na myśli.

IMG_20191114_190015.thumb.jpg.1f179fe7c9e3a32d084a144ebb82131e.jpg

Klapa (powyżej) i tył torby przygotowane do nałożenia kleju, a dzięki taśmie malarskiej pozostanie na swoim miejscu. Dla spostrzegawczych – tak, tył torby został wcześniej potraktowany szydełkiem wzdłuż linii szycia pasa usztywniającego.

IMG_20191118_170339.thumb.jpg.e5637d59f6ead1214e90cf152add17cc.jpg

IMG_20191118_170425.thumb.jpg.d9b5be99ceeca41d47a213dae8c6b930.jpg

Tak jak pisałem wcześniej – klapa, w przeciwieństwie do pasa usztywniającego, nie została przyszyta na całej szerokości.

 

  • Like 5
  • Oceniam pozytywnie 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cd.

IMG_20191123_145846.thumb.jpg.5448816c271c58ec7d15e90ca946e988.jpg

Uchwyty do paska na swoim miejscu – przynitowane i zszyte. Ponieważ osłonki na uchwyty dość mocno się opinają, klej nie ma szans przytrzymać całości do klapy. Najlepiej podziurkować każdy element z osobna, zaznaczyć sobie linię szycia na osłonkach i na czas szydełkowania (a później i szycia) przychwycić całość np.śrubką. Po przyszyciu śrubkę wywalić w diabły i przynitować.

IMG_20191123_145912.thumb.jpg.0df80e446012edacc922cc5eec424baa.jpg

Z drugiej strony wygląda to trochę gorzej 😕

IMG_20191123_145930.thumb.jpg.fe8b380490662d7345258a609c8737aa.jpg

Jak widać, linia szwu jest mocno zaburzona. Przebijając się szydełkiem od drugiej strony, bałem się że przetnę dolny szew pasa usztywniającego i w panice uciekłem jak najbliżej nitu. Efekt jaki jest, każdy widzi.

Słowo wyjaśnienia – użyłem miedzianych nitów. Podobno są bardziej wytrzymałe niż stalowe i nadają torbie bardziej „roboczy” charakter :) 

IMG_20191203_170857.thumb.jpg.37151508241806948f588aa1f8cdc5ee.jpg

Tak prezentuje się cały zestaw do nitowania miedzią ;)

  • Like 6
  • Oceniam pozytywnie 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

IMG_20200222_141522.thumb.jpg.ebf0e9938fd97a51988e31d223b1d08b.jpg

 

IMG_20200222_141625.thumb.jpg.b7303fac57b094e95be3c50ad7be3e4b.jpg

Długi portfel z ośmioma przegródkami na karty oraz dwiema szerokimi kieszeniami na gotówkę, dowód rejestracyjny lub kolejne karty. Projekt to zmodyfikowany przeze mnie szablon "biker wallet" - pozbawiony m.in. zapięcia na bajeranckie napy, uchwytów na łańcuch i kieszeni na bilon. Ot taki prosty (żeby nie powiedzieć prostacki) składany na pół quasi "coat wallet". Nie będę zanudzał Was jak poprzednio relacją z szycia, ale zamiast tego wrzucam szablon do wykorzystania (format A3). W razie pytań służę pomocą.

Long_wallet.pdf

Klika słów wyjaśnień do szablonu:

1. Okładka portfela ma takie same wymiary jak element "1" (191x190mm) tylko pozbawiony wyciętego na środku okienka.

2. Na szablonie zaznaczyłem tylko jedną stronę portfela. Druga strona jest symetryczna - postępujemy tak samo.

3. Linie szycia (1A, 1B, 1C, 2A itd) mają szerokość 3mm względem krawędzi. Szerokość przegródek "2" i "3" to 57mm - zostały tak wyznaczone pod wybijaki nr "9", w których odległość między zębami wynosi 3mm. Dzięki temu mogłem tak poprowadzić szew, aby w miejscu połączenia przegródek (czyli wzdłuż linii 1C, 2C, 3C) nić przeszła ładnie nad krawędziami elementów spajając je, nie rozcinając skóry i nie tworząc brzydkich szczelin. Mam nadzieję, że ktoś to zrozumiał :) 

4. Kolejność łączenia elementów jest następująca:

  • 1B+2B, 1A+2A+3A. Druga strona tak samo. 
  • Wstępnie połączone elementy "1", "2", "3" łączymy z okładką szyjąc wzdłuż 3B, 3C, 2C, 1C.

Proste, prawda? :) Oczywiście zanim złapiemy za szydło warto użyć kleju. Pamiętajcie tylko o tym, że pod elementem "1" znajdują się dwie dodatkowe kieszenie - nie doklejcie ich na całej powierzchni do okładki! Klej należy nałożyć wzdłuż linii 1C. 

5. Na szablonie zaznaczyłem linie wg. których można zaokrąglić portfel. Oczywiście jest to tylko sugestia. Ja użyłem jako "linijki" podkładki pod śrubę (o średnicy 20mm), a do wycięcia okna w elemencie "1" przebijaka 7/32". Pamiętajcie tylko żeby zaokrąglić krawędzie przed szyciem! ;) 

  • Like 8
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.