Jump to content

Proces szycia miarowych butów - fotoopis


+Immune+
 Share

Recommended Posts

Postanowiłem w końcu, w związku z licznymi kontrowersjami dotyczącymi poszczególnych elementów technologii ręcznego wykonania klasycznego brytyjskiego obuwia, opisać w kilku etapach proces szycia miarowych butów w technice krytopasowej z odzewnętrznym kanałem. Postaram się w miarę możliwości do końca tygodnia dodać opis i historyczne fotografie poszczególnych etapów procesu tworzenia obuwia, począwszy od obicia kopyta skórą wykładkową futrówki, aż do ostatniego etapu wykończenia cholewki i obcasa.

Temat został utworzony jako "przyklejony", w związku z czym mile widziane są wszelkie komentarze mające charakter merytoryczny.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Myślę, że jeżeli uda się oczyścić odpowiednie wątki i będzie ku temu wola administracji forum to najwyższy czas wziąć się na poważnie za budowę słowników (z obydwu obszarów). To będzie chyba właściwe miejsce, aby skompletować odpowiednie zagadnienia terminologiczne i nomenklaturę dotyczącą szewstwa. Myślę, że po rozpoczęciu prac będzie możliwe linkowanie na bieżąco wybranych terminów, opisów i zdjęć/ilustracji.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

A który z polskich szewców oferuje full bespoke w tym rozumieniu?

Kielman, Kurkus też mi zrobił kopyta (w kwestii dopasowania niewiele to dało :( ), a był jeszcze w Al. Jerozolimskich dawny szewc Kielmana, który też robił kopyta pod klienta za dodatkową opłatą, bodajże za 200 zł. Łódzkich szewców nie znam.

Link to comment
Share on other sites

Üxküll, czy istnieje wg Ciebie (znaczna) albo jakakolwiek różnica techniczna pomiędzy kopytem modyfikowanym przez szewca spośród kopyt stockowych, które następnie jest trzymane tylko dla jednego klienta (mam podobną sytuację jak Eye_Lip - kopyto po prostu leży i czeka), a kopytem robionym pod konkretnego klienta?

Oczywiście nie mówię tu aspektach psychicznych posiadania "własnego" kopyta i zakładam, że obydwa są odpowiednio dopasowane.

Z czystej ciekawości - o ile jeszcze u Kurkusa podejrzewam, że kopyto mógł wykonać on sam po zdjęciu miary to czy w przypadku Kielmana osoba wykonująca kopyto jest tą samą, która zbierała miarę?

Link to comment
Share on other sites

Szczerze mówiąc to nie widzę wielkiej różnicy pomiędzy kopytem zrobionym specjalnie dla klienta, a kopytem stockowym, dopasowanym płatami skóry, które nastepnie jest dla tego klienta trzymane. Zakładając więc, źe kopyto modyfikowane nie zostanie "rozmontowane" to chyba naprawdę nie ma znaczenia od strony wygody (oczywiście przy założeniu, że kopyto pasuje do stopy, ale to zastrzeżenie można poczynić do każdego z ww. wariantów

Oczywiście własciciel butów może to inaczej "odczuwac", ale od strony technicznej to już chyba róznicy brak?

Link to comment
Share on other sites

U Kamińskiego robione jest kopyto pod klienta, a ponadto robiony jest kapeć, czyli szewski odpowiednik przymiarki krawieckiej. To chyba najbardziej podpada pod bespoke. Moje pierwsze kopyto u niego dostosowywaliśmy do mojego widzimisię, więc gdybym przy innym zamówieniu u niego zechciał np. krótszy nosek, kopyto zostałoby odpowiednio zmienione. Na bazie kopyta można też zamówić prawidła (wykonywane przez zewnętrznego fachurę).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jak wyżej napisał proceleusmatyk kopyto bespoke – choć standardowo z gotowców – robi Kamiński.

Zarówno z gotowców jak i bespokowych, na pewno korzysta też Kurkus.

W łapach miałem tylko kopyta u Kamińskiego i Kurkusa – i wiem, że są bez żadnych skórzanych nakładek, po prostu robione na moją stopę.

O kopytach Kielmana i TJ się nie wypowiem – nie widziałem ich ani przez moment, znam tylko numer swojego kopyta u Kielmana, co zdaje się wskazywać, że przynajmniej przez jakiś czaskopyto jest przechowywane w zakładzie z nadzieją, że klient wróci.

a co do różnicy w kopytach – bezszwowych lotników nie uszyjesz na kopycie ze skórzanymi wstawkami. Tak przynajmniej twierdzą Vass i Mrsan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...

An insight into the manufacturing process of Crockett & Jones shoes.

Crockett & Jones shoes are made using the traditional Goodyear Welted construction. Through 8 stages of production, each pair of shoes undergoes over 200 individual operations. This process takes about 8 weeks.

What we say about this collection -

"Crockett and Jones have exceptional skill with processing their leathers, much of it is hand burnished and the resulting colours have beautiful rich and natural hues. What we call our Country Collection includes our best selling "Coniston" boot and features Scotch grained leather with ageless styling and Dainite soles. Our range includes styles such as the "Cardiff" with double leather soles and in addition to our formal classics such as the "Connaught" we now include styles with a more contemporary twist such as "Hallam" and "Merton" - introducing a new generation to traditional craftmanship!"

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Lotniki bezszwowe - etap 1 z 3:

W najbliższych dniach przedstawimy kilka zdjęć z procesu powstawania bezszwowych lotników w naszej pracowni.

Pierwszym etapem jest naciągnięcie wierzchniej skóry na kopyta, w taki sposób, aby cała jej powierzchnia była jednolita i gładka. Usunięcie wszystkich fałd skóry z kopyta to bardzo trudne zajęcie, wymagające przynajmniej kilku godzin pracy doświadczonego szewca.

Po zaćwiekowaniu skóry, kopyta trafiają do cholewkarza, który po odrysowaniu pożądanego kształtu buta, zajmie się wycięciem cholewek, a następnie ich wykończeniem i przygotowanim do dalszych prac szewskich.


post-17-0-27949500-1377000698_thumb.jpg

https://www.facebook.com/jk.kielman

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.