Skocz do zawartości

Tkaniny i inne materiały: wzory, sploty i inne


Bartek

Rekomendowane odpowiedzi

Ok. Ale jeżeli sa rozne sposoby produkcji roznych (roznie nazywanych) produktow, to zapewne te produkty czyms sie roznia (oprocz kosztu wytworzenia). Czy ktos wie czym?

Już napisałem. Celuloze moczy się w innych substancjach i stąd różnica w tych różnych rayonach. To, z jakiej substancji skorzystamy, spowoduje inne właściwości przewiewności, trwałości i gniecenia.

Wiskoza będzie bardziej zbliżona do bawełny niż acetat. Mam nawet poszetkę wiskozową, której przewiewność jest większa niż jedwabnej.

Ok. Ale jeżeli sa rozne sposoby produkcji roznych (roznie nazywanych) produktow, to zapewne te produkty czyms sie roznia (oprocz kosztu wytworzenia). Czy ktos wie czym?

Po angielsku do poczytania o bembergu: http://www.asahi-kasei.co.jp/fibers/en/ ... at_02.html

Tak, tylko że tu nic nie ma ze szczegółów. Jak to taki naturalny materiał, to czym się różni od bawełny? Skąd się bierze?

Do zrobienia Bembergu korzysta się z amoniaku i miedzi.

Poza tym ponoć jego produkcja jest zakazana w USA ze względów środowiskowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Ale jeżeli sa rozne sposoby produkcji roznych (roznie nazywanych) produktow, to zapewne te produkty czyms sie roznia (oprocz kosztu wytworzenia). Czy ktos wie czym?

Już napisałem. Celuloze moczy się w innych substancjach i stąd różnica w tych różnych rayonach. To, z jakiej substancji skorzystamy, spowoduje inne właściwości przewiewności, trwałości i gniecenia.

Wiskoza będzie bardziej zbliżona do bawełny niż acetat. Mam nawet poszetkę wiskozową, której przewiewność jest większa niż jedwabnej.

Ok. Ale jeżeli sa rozne sposoby produkcji roznych (roznie nazywanych) produktow, to zapewne te produkty czyms sie roznia (oprocz kosztu wytworzenia). Czy ktos wie czym?

Po angielsku do poczytania o bembergu: http://www.asahi-kasei.co.jp/fibers/en/ ... at_02.html
Tak, tylko że tu nic nie ma ze szczegółów. Jak to taki naturalny materiał, to czym się różni od bawełny? Skąd się bierze?
Przede wszystkim, to na podanej stronie producenta jest wszystko dokładnie opisane. Ponadto w kolejnej zakładce możemy odnaleźć deklarowane przez producenta właściwości tkanin wykonanych z włókna bemberg (cupro) http://www.asahi-kasei.co.jp/fibers/en/ ... at_03.html

Idąc dalej znajdujemy pełny opis nie tylko właściwości tkaniny bemberg/cupro, jako podszewki (cichy partner), lecz również co jest istotne dla całej dyskusji - porównanie właściwości różnych tkanin używanych jako podszewki: http://www.asahi-kasei.co.jp/fibers/en/ ... hatis.html

Dołączona grafika

Nawet biorąc pod uwagę zwyczajowe "przechwałki" producenta - wnioski nasuwają się same. Poza cupro bardzo wysoko oceniana jest wiskoza/rayon. Natomiast najsłabiej poliester, który poza dużą odpornością na przetarcia, wypada bardzo kiepsko w innych kategoriach.

Co ciekawe zakładając, że acetate jest tą akceptowalną średnią, to jedwab jest lekko poniżej. Zresztą w przypadku jedwabiu przewiewność bywa różna i zależy od gęstość splotu. Zdarzały mi się jedwabne tkaniny, które dosłownie oblepiały ciało.

Wybór tkaniny na podszewkę jest bardzo istotny. Z pewnością powinna być ładna, ponieważ czasami bywa widoczna.

Jednak należy pamiętać, że jest istotnym elementem konstrukcyjnym, czasami nawet stelażem dla miękkich wierzchnich tkanin. Powinna być gładka i śliska, aby umożliwiać przemieszczanie się wierzchnich i spodnich elementów garderoby względem siebie. Oczywiście przewiewna i paro-przepuszczalna. No i różne dodatkowe czynniki bardzo dobrze opisane na przywołanej stronie. Nawiasem mówiąc wiedza jest zazwyczaj w naszym zasięgu, trzeba tylko chcieć nauczyć się jej poszukać.

Reasumując wszystko powyższe. Kupując gotowe wyroby zazwyczaj nie mamy wpływu na jakość podszewki. No i w sam raz, nie podszewka jest głównym elementem wpływającym na naszą decyzję. Natomiast po przestudiowaniu powyższych wiadomości i dokładniejszym zapoznaniu się z witryną Dołączona grafika możemy wiedzieć, czego w efekcie możemy się spodziewać użytkując zakup.

Natomiast wiedza ta jest bardzo przydatna przy zamówieniu bespoke. Wtedy możemy dobrać podszewkę "optymalną". Konkretną wybraną tkaninę warto jest poddać dwóm testom, o jakich już pisałem:

- gniotliwość/sprężystość - tkaninę zaciskamy mocno w pięści i obserwujemy efekt po otwarciu dłoni,

- przewiewność - przykładając tkaninę do usta i sprawdzając przepływ powietrza.

Te testy są istotne ponieważ, nie tylko rodzaj włókna jest istotny, lecz również grubość przędzy i rodzaj splotu tkackiego.

pozdr.Vslv

p.s. poza bemberg/cupro (nie znam) w/w tabelka pokrywa się z moimi praktycznymi doświadczeniami i spostrzeżeniami.

  • Oceniam pozytywnie 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

dzięki Dominiku,

 

dobrze, że oznaczenie mikrometrów pozostało bez tłumaczenia na czeski  :lol:

 

Označení Maximální průměr vlákna

80s    19.75 µm

90s    19.25 µm

100s  18.75 µm

110s  18.25 µm

120s  17.75 µm

130s  17.25 µm

140s  16.75 µm

150s  16.25 µm

160s  15.75 µm

170s  15.25 µm

180s  14.75 µm

190s  14.25 µm

200s  13.75 µm

210s  13.25 µm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki Dominiku,

 

dobrze, że oznaczenie mikrometrów pozostało bez tłumaczenia na czeski  :lol:

 

Označení Maximální průměr vlákna

80s    19.75 µm

90s    19.25 µm

100s  18.75 µm

110s  18.25 µm

120s  17.75 µm

130s  17.25 µm

140s  16.75 µm

150s  16.25 µm

160s  15.75 µm

170s  15.25 µm

180s  14.75 µm

190s  14.25 µm

200s  13.75 µm

210s  13.25 µm

 

Označení - symbol, oznaczenie

Maximální průměr vlákna - maksymalna średnica włókna

 

Pozdr,

 

wojvv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

dziś pan w sklepie na ogrodowej polecał mi na marynarkę tkaninę AMBASADOR. z tego co przeczytałem to jest tkanina płaszczowa i rzeczywiście była bardzo gruba. zastanawiam się czy to się nadaje na jesienną marynarkę, bo wyglądało bardzo ładnie. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Pachnie mi to marketingową ściemą. Tzn. nie wątpię, że DC nosił ubranie z tej tkaniny w QoS, ale odbieram sposób podania tej informacji prze producenta jako nachalny, skierowany do osób nie orientujących się w tkaninach, za to chętnie naśladujących celebrytów bez wnikania w motywy ich wyborów. Z drugiej strony, jeśli ten chwyt reklamowy przekabaci choć jednego użytkownika RTW w bespokowca, to można im wybaczyć ten brak finezji. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kamil

 

Ten chwyt reklamowy jest już stary jak świat. Skoro wielu produkuje dobre tkaniny Made in England, to firma XY przebija stawkę czymś, co trafia do wyobraźni gościa, którego stać na garnitur MTM czy bespoke bez ślęczenia na forach dyskusyjnych. Poza tym w Internecie wiele firm posługuje się określeniem "The Finest English Cloth", a użytkownicy i blogerzy w zależności od swych preferencji, chwalą wybraną przez siebie markę, a przecież badań materiałoznawczych żaden z nich nie przeprowadza.  :)

  • Oceniam pozytywnie 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli taka etykieta jest na tym konkretnym materiałe z którego uszyty był garnitur, to moglaby to być b. wartosciowa informacja dla "rekonstruktorow", choc raczej garnitury z QoS ikonami sie nie stana.

ja bardzo chętnie sam kupiłbym materiał gdyby miał oznaczenie np. "as worn by Cary Grant in North by Northwest" :)

  • Oceniam pozytywnie 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ pirat

 

dzięki za linki. Moja krytyka "angielskich" tkanin z chilijskim rodowodem kiedyś oburzyła niektórych forumowiczów w tym temacie. :) Amerykańscy właściciele angielskich brandów z tradycją od pokoleń dobrze wiedzą jak zminimalizować koszty pracy nad "angielskimi" tkaninami. Dobrze, że Simon Crompton napisał o sprzedaży bezpośredniej online dla klienta detaliczego przez Taylor & Lodge z pominięciem resellerów, czyli firm, które zajmują się wyłącznie sprzedażą ze sporą przebitką produktów fabrycznych.

 

A z tego wpisu jeszcze jedna ważna informacja dla koneserów "angielskich" tkanin:

 

I won’t get into the Italian mills, not least because I’ve only visited a couple, but generally they have their own brands (Cerruti, Barberis, Zegna), so there isn’t the English split between merchant and mill. They also weave for others (including many English merchants who still put ‘Made in England’ on their bunches) and have regional distributors (eg Dugdale distributes branded Cerruti cloth).

 

 

Od siebie dodam, że znana szkocka marka Reid & Taylor z tradycją od 1837 r. ma pokazową manufakturę na miejscu, ale produkcja już dawno temu została przeniesiona do Indii, ale bynajmniej ceny z tego powodu nie spadły, tylko cały czas rosną. Internet jest kopalnią informacji jeżeli ktoś tylko chce i umie dobrze guglać: 

http://www.sknl.co.in/reid_taylor_india.aspx

 

post-202-0-59248600-1375180113_thumb.jpg

 

 

  • Oceniam pozytywnie 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, bo krowy wypasane w UK beczą ze szlachetnym brytyjskim akcentem, a te z Chile z plebejskim hiszpańskim... A czy australijskie owce, np. merynosy, też nie powinny być dawcami wełny dla najlepszych angielskich producentów?

Równie dobrze można krytykować producentów szkockiej whisky za powszechne używanie do jej leżakowania amerykańskich beczek po burbonie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Üxküll

również wymieniony we wpisie John Foster prowadzi bezpośrednią sprzedaż detaliczną. Choć są to raczej lekkie tkaniny. Można sobie zamówić próbki interesujących tkanin. 

http://www.johnfosterdirect.com/fine-cloths/en

 

 

...
Równie dobrze można krytykować producentów szkockiej whisky za powszechne używanie do jej leżakowania amerykańskich beczek po burbonie.

Słyszałem że używają po sherry / jerez / xeres ale po burbonie? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.