Skocz do zawartości

Płaszcz


pirat

Rekomendowane odpowiedzi

Uxkull - czy jesteś pewien, że to jest Ulster? Pod nazwą Ulster, w mojej świadomości funkcjonuje płaszcz z dużymi nakładanymi kieszeniami bocznymi. Ten który zamieściłeś to chyba Guards Coat.

Mam wrażenie, że w nazwy płaszczy zmieniają się w czasie. Najpierw są przypisane do jednego a potem ta nazwę przejmuje następny.

Ciekawe również jest to, że w Polsce nazwę "Dyplomatka" przypisywana jest właściwie do wszystkich płaszczy 2 rzędowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uxkull - czy jesteś pewien, że to jest Ulster? Pod nazwą Ulster, w mojej świadomości funkcjonuje płaszcz z dużymi nakładanymi kieszeniami bocznymi. Ten który zamieściłeś to chyba Guards Coat.

Mam wrażenie, że w nazwy płaszczy zmieniają się w czasie. Najpierw są przypisane do jednego a potem ta nazwę przejmuje następny.

Ciekawe również jest to, że w Polsce nazwę "Dyplomatka" przypisywana jest właściwie do wszystkich płaszczy 2 rzędowych.

Tak, to jest wersja zwana "Paletot Ulster". Tradycyjny ulster na rysunku poniżej:

post-387-13658920953485_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uxkull - Pomiędzy zamieszczonymi przez Ciebie zdjęciami "Patelot Ulster" oraz płaszczem "Ulster" istnieją dość zasadnicze różnice;

Porównując zdjęcia widzę że płaszczy "Uslster" posiada pasek, brakuje w nim natomiast kieszeni piersiowej oraz (zasadnicza zmiana) guziki są w jednej linii. Ulster również jest w zamyśle, znacznie mniej dopasowany.

Dlatego mam wątpliwości czy "Patelot Ulster" jest właściwa nazwą dla "kremowego" płaszcza ze zdjęcia. Nie traktuj tego proszę jako przytyk, ale czy znasz jakieś źródła (najlepiej poza internetem) które o tym mówią?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uxkull - Pomiędzy zamieszczonymi przez Ciebie zdjęciami "Patelot Ulster" oraz płaszczem "Ulster" istnieją dość zasadnicze różnice;

Porównując zdjęcia widzę że płaszczy "Uslster" posiada pasek, brakuje w nim natomiast kieszeni piersiowej oraz (zasadnicza zmiana) guziki są w jednej linii. Ulster również jest w zamyśle, znacznie mniej dopasowany.

Dlatego mam wątpliwości czy "Patelot Ulster" jest właściwa nazwą dla "kremowego" płaszcza ze zdjęcia. Nie traktuj tego proszę jako przytyk, ale czy znasz jakieś źródła (najlepiej poza internetem) które o tym mówią?

Zdjęcie z opisem "Paletot Ulster" jest skanem z jakiegoś papierowego magazynu. W sumie jest to jednak wg polskiej terminologii dyplomatka, bo np. ma kieszonkę piersiową. Na fachowym forum cutter and tailor można znaleźć skany z archiwalnych czasopism innych wzorów ulstera niż ten, który zamieściłem powyżej. Autor wpisu pod poniższym linkiem jest zawodowym krawcem:

http://www.cutterandtailor.com/forum/in ... wtopic=216

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uxkull

Kiedyś chciałem uszyć sobie płaszcz i przeglądałem internet w celu wybrania wzoru. Okazało się, że zdjęcia z takimi samymi (lub bardzo podobnymi) płaszczami miały różne podpisy. Działo się tak na stronach "krawieckich" i na różnych forach (min. na tym które wskazałeś w linku).

Swego czasu koleżanka pokazała mi wspaniały płaszcz który nazwała Trencz. Płaszcz był daleki od płaszcza o tej nazwie ponieważ był "Budrysówką". Wielkie było moje zdziwienie gdy kolejna znajoma korporacyjna-koleżanka, (kierując się zapewne modą ściągniętą do firmy przez wspólną koleżankę) powiedziała że również nabyła wspaniały Trencz.

Te 2 sytuacje świadczą o tym, że jeżeli kobiety w przekazie ustnym tak bałaganią nazwy - to wkrótce budrysówka będzie rzeczywiście trenczem. Podejrzewam że podobny proces istnieje w modzie męskiej. Chętnie poznałbym niepodważalne źródło książkowe. O ile ktoś, kiedyś podjął się rozwiązania tak karkołomnego problemu na styku mody, historii i procesów językowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uxkull

Podejrzewam że podobny proces istnieje w modzie męskiej. Chętnie poznałbym niepodważalne źródło książkowe. O ile ktoś, kiedyś podjął się rozwiązania tak karkołomnego problemu na styku mody, historii i procesów językowych.

Kieszonka piersiowa przez niektórych z niemiecka zwana brustaszą była na początku XX w. przez krawców zwana po prostu piersiówką. Wiele nazw odzieży w języku angielskim określana jest odmiennie w Anglii i Stanach Zjednoczonych. Został stworzony nawet podręczny słowniczek:

http://www.cutterandtailor.com/forum/in ... owtopic=34

W ABC męskiej elegancji Jerzego Turbasy zostały omówione i zilustrowane z płaszczy: prochowiec, jesionka, wywrotka, hubertus, ulster, reglan, dyplomatka, budrysówka, "pańska" pelisa, kożuchy, futra, padła nawet wzmianka o czamarze, w której przechadzał się podczas okupacji niemieckiej prawie stuletni nestor krakowskiego krawiectwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Who cares?

Wszyscy którzy przejdą się do krawca, zamówią trencz a on uszyje im budrysówkę :lol:

No tak, w grę wchodzi zatem okrągła liczba 0 osób.

Tak jest ... idąc żwawo tym tropem, wkrótce zamówienie prostego fraka u krawca będzie brzmiało:

"-Pan mi uszyje takie czarne z fifrakiem z tyłu" albo żeby być lepiej zrozumiałym "Ałua - Ałua - Ałua"

Tylko czy o to chodzi w męskiej elegancji?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Szyję właśnie płaszcz w pracowni Krupa & Rzeszutko. Na początku chciałem żeby była to dyplomatka, ale dzisiaj, kiedy zobaczyłem się w niej na pierwszej miarze zacząłem obawiać się, że przez swoją długość jest zbyt formalna i mocno mnie postarzy. Nie jestem wysoki (176 cm) i chyba lepiej czułbym się w płaszczu, który kończy się nad kolanem. Oprócz tego za skróceniem przemawia także fakt, że podróżuje głównie samochodem i myślę, że krótszy płaszcz byłby dla mnie praktyczniejszy.

Uprzedzając pytania: materiał to 80% wełna i 20% kaszmir. Kolor jest granatowy, ale zdjęcie (pomimo swojej niskiej jakości) dobrze oddaje fakt, że jest on zdecydowanie jaśniejszy niż odcienie granatu typowo widziane w płaszczach.

Płaszcz ma mieć patki, brustaszę i kołnierz wykończone aksamitem. Po dzisiejszej przymiarce rozpatruję dwie opcje:

1. Skrócić płaszcz nad kolano, zrezygnować z opcji dyplomatki i pozostawić wymienione wyżej elementy bez aksamitu oraz dołożyć stebnowanie na wyłogach i patkach.

2. Skrócić płaszcz nad kolano i pozostawić jego formę niezmienioną (dyplomatka), co bez wątpienia kłóciłoby się z kanonami klasycznej elegancji.

Co myślicie?

post-403-13658921055915_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ja napiszę jak wygląda mój płaszcz w ostatecznej formie, która bardzo mi się podoba. A czy w Twoim wypadku również taka forma się sprawdzi, pozostawiam do samodzielnej decyzji.

- kończy się około 2 cm nad kolanem, a i tak jest najdłuższym płaszczem jaki mam

- nie ma żadnych aksamitnych wykończeń i prawdę powiedziawszy nigdy bym się na nie nie zdecydował w płaszczu w którym chodzę codziennie.

- nie ma brustaszy

W przypadku wątpliwości, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w długim, wykończonym aksamitem płaszczu będziesz się czuł dobrze, chodząc w nim codziennie. Dlatego ja np. nigdy nie zdecyduje się na dwurzędowy płaszcz ;)

Ze swojej strony doradziłbym jednak skrócienie płaszcza lekko nad kolano, przy niższym wzroście lepiej wydłużyć linię nóg. Klasyka, klasyką, ale często zasady trzeba naginać, aby wizualnie wszystko było harmonijne ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby chodziło wyłącznie o kwestie estetyczne to zostawiłbym tą długość. Przy wyraźnie zaznaczonej talii nie bałbym się o przytłoczenie wspomniane przez dsc. Jednak do samochodu taka długość faktycznie będzie niepraktyczna.

Skróciłbym (ale trochę nad kolano a nie do połowy uda) a wykończenie zostawił w wersji "dyplomatka".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby chodziło wyłącznie o kwestie estetyczne to zostawiłbym tą długość. Przy wyraźnie zaznaczonej talii nie bałbym się o przytłoczenie wspomniane przez dsc. Jednak do samochodu taka długość faktycznie będzie niepraktyczna.

Skróciłbym (ale trochę nad kolano a nie do połowy uda) a wykończenie zostawił w wersji "dyplomatka".

Prawdę mówiąc, niezależnie od poczucia estetyki, które jest sprawą indywidualną, w tej długości, czuję się jak ksiądz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ja napiszę jak wygląda mój płaszcz w ostatecznej formie, która bardzo mi się podoba. A czy w Twoim wypadku również taka forma się sprawdzi, pozostawiam do samodzielnej decyzji.

- kończy się około 2 cm nad kolanem, a i tak jest najdłuższym płaszczem jaki mam

- nie ma żadnych aksamitnych wykończeń i prawdę powiedziawszy nigdy bym się na nie nie zdecydował w płaszczu w którym chodzę codziennie.

- nie ma brustaszy

W przypadku wątpliwości, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy w długim, wykończonym aksamitem płaszczu będziesz się czuł dobrze, chodząc w nim codziennie. Dlatego ja np. nigdy nie zdecyduje się na dwurzędowy płaszcz ;)

Dużo racji w uwagach o wykończeniu. Płaszcz bardzo wyróżnia się kolorem, może nie warto dokładać mu fajerwerków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy takim wzroscie zdecydowanie sugerowalbym skrocenie do polowy uda, nieco dluzej niz klasycznej dlugosci marynarka, w przeciwnym wypadku obawiam sie, ze plaszcze Cie najzwyczajniej przytloczy.

Pozdrawiam,

dsc.

Kiedy zaproponowałem skrócenie nad kolano Pan Henryk Krupa powiedział "To będzie kurtka!" :) , ale skrócenie do połowy uda sprawiłoby, że to naprawdę będzie kurtka :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.