Skocz do zawartości

Smoking (tuxedo), frak, surdut, itd. - dyskusje i porady


tadek

Rekomendowane odpowiedzi

Zgadza się. Natomiast Peter Marshall z BTG ma na pewno jakieś źródła, które mówią, że tak ma być. ;) Poza tym, rozstawione guziki też na pewno nie będą wielkim błędem. :) Mogę się zapytać o źródło, jeśli chcesz (chcecie).

Pozdrawiam, Dr

Sprawdziłem, że Pan Peter Masrhall nie jest autorem żadnej tradycyjnej publikacji o zasadach rządzących strojami wieczorowymi. Blog, domenę internetową pt. Przewodnik... itp. prowadzić może każdy. W danych kontaktowych Pan Marshall z BTG, obok zdjęcia w smokingu, nie ujawnia zdobytego wykształcenia i aktualnej profesji zawodowej. Chętnie za to zbiera datki od Internautów. :lol:

http://www.blacktieguide.com/Other/Contact.htm

Notabene na zdjęciu Pana Masrshalla dostrzegam dwa guziki jubilerskie, więc zdanie z wpisu na blogu Formal style o idealnym jednym guziku jublierskim we współczesnej koszuli smokingowej jest chyba wynikiem nadinterpretacji BTG.

http://formalstyle.blogspot.com/2012/06/smoking.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście ciężko o o nim coś znaleźć poza "PM is the founder and author of the web’s go-to resource for tuxedo style and etiquette". Pasjonat. Bardzo mi się podoba stwierdzenie:

Peter Marshall became an authority on formalwear out of necessity — he needed a tux to wear on the maiden transatlantic voyage of the Queen Mary 2. Finding the right attire proved so vexing that he created a site to spare other men similar frustrations. Today Marshall’s meticulously sourced website explores the history of black tie, defines its essential elements, and compares classic and contemporary notions of black tie—from historically correct vintage looks to Red Carpet nightmares at Oscar time.

źródło :arrow:http://www.collectorsweekly.com/hall-of ... -tie-guide
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście ciężko o o nim coś znaleźć poza "PM is the founder and author of the web’s go-to resource for tuxedo style and etiquette". Pasjonat. Bardzo mi się podoba stwierdzenie:

Peter Marshall became an authority on formalwear out of necessity — he needed a tux to wear on the maiden transatlantic voyage of the Queen Mary 2. Finding the right attire proved so vexing that he created a site to spare other men similar frustrations. Today Marshall’s meticulously sourced website explores the history of black tie, defines its essential elements, and compares classic and contemporary notions of black tie—from historically correct vintage looks to Red Carpet nightmares at Oscar time.

źródło :arrow:http://www.collectorsweekly.com/hall-of ... -tie-guide

Podejrzewam, że Pan Marschall jest stylistą, doradcą wizerunku w Nowym Świecie. Pan Marschall zbiera różnej wartości materiał ilustracyjny i poddaje go następnie własnej interpretacji. Oczywiście jest to bardzo pożyteczna domena internetowa. Nie można jej jednak traktować jak wyroczni. Zwięźle, ale kompetenie o fraku czy smokingu napisano w Esquire's Encyclopedia of 20th Century Men's Fashions (1974).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odebrałem wiadomość od BTG nt. guzików na rękawach marynarki - odnośnie smokingu z książek Alana Flussera:

Style and the Man: “Like the tailcoat and better lounge suit, the jacket sleeves are to be finished with four buttons, their edges touching. Fewer buttons is not dressy enough, more is frivolous.”

Dressing the Man: “Like the tailcoat, the single-breasted dinner jacket takes one waist button and four closely set sleeve buttons, which can either be simple black horn or covered in the lapel’s silk facing.”

Na temat fraka z AA/Esquire z odpowiednio 1932 i 1939 roku:

1932 Apparel Arts Vol 2 No 1: coat sleeves carry 4 buttons set closely 1/2" from bottom

Esquire Jan 1939: make sure that there are four buttons set closely at the cuff of the sleeve

Mam nadzieję, że to rozwiewa wątpliwości. ;)

Pozdrawiam, Dr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odebrałem wiadomość od BTG nt. guzików na rękawach marynarki - odnośnie smokingu z książek Alana Flussera:

Style and the Man: “Like the tailcoat and better lounge suit, the jacket sleeves are to be finished with four buttons, their edges touching. Fewer buttons is not dressy enough, more is frivolous.”

Dressing the Man: “Like the tailcoat, the single-breasted dinner jacket takes one waist button and four closely set sleeve buttons, which can either be simple black horn or covered in the lapel’s silk facing.”

Na temat fraka z AA/Esquire z odpowiednio 1932 i 1939 roku:

1932 Apparel Arts Vol 2 No 1: coat sleeves carry 4 buttons set closely 1/2" from bottom

Esquire Jan 1939: make sure that there are four buttons set closely at the cuff of the sleeve

Mam nadzieję, że to rozwiewa wątpliwości. ;)

Pozdrawiam, Dr

Mój dobrodzieju, wszystkie cytowane publikacje pochodzą z Ameryki, a nie ze Zjednoczonego Królestwa. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do Flussera, to można mieć jeszcze jakieś wątpliwości, ale w latach 30. Amerykanie byli raczej dobrze ubrani. ;) Mogę zapytać jakiegoś znajomego dobrze ubranego Brytyjczyka, zobaczymy, co odpowie.

Pozdrawiam, Dr

Zdjęcie lorda Mandelsona w smokingu z czterema, pokrytymi materiałem, guzikami i nieprzeciętymi dziurkami:

viewtopic.php?f=10&t=1576&start=10

To najlepszy przykład współczesnego smokingu "old society". :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie chodzi o blisko położone guziki na rękawach. Mam zmienić sformułowanie we wpisie?

Pozdrawiam, Dr

Chciałem jedynie zweryfikować pogląd o tych guzikach, bo nie znalazłem nigdy w żadnym tekście źródłowych mającym charakter encyklopedii, leksykonu lub tematycznego opracowania branżowego wzmianki o regulach dotyczących rozstawienia guzikow, o których wspominasz powołując się na BTG. Niedawno złożyłem zamówienie na swój drugi smoking i jestem ciekawy czy moje wybory współgraja z kanonami sztuki.

Poniżej jeszcze inne przykłady marynarek smokingowych, na których mankietach guziki na siebie nie zachodzą.

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Chciałbym przedyskutować etykietę i stosowanie smokingów

W tym artykule:

Notabene na zdjęciu Pana Masrshalla dostrzegam dwa guziki jubilerskie, więc zdanie z wpisu na blogu Formal style o idealnym jednym guziku jublierskim we współczesnej koszuli smokingowej jest chyba wynikiem nadinterpretacji BTG.

http://formalstyle.blogspot.com/2012/06/smoking.html

jest mnóstwo informacji na temat smokingów, ich wariacji, dodatków itd. Widziałem też w wątku strojów ślubnych sporo wypowiedzi na ten temat. Ale część informacji się wyklucza.

Bardzo lubię mój smoking, ale niestety bardzo rzadko zdarza się okazja, żebym mógł go założyć. Niedługo będę miał akurat 2 śluby, na które chciałbym założyć swój smoking i dlatego chciałbym przedyskutować kilka rzeczy. Idę oczywiście jako gość (nie z bliskiej rodziny).

Poniżej kilka kwestii, na których temat chciałbym poznać wasze opinie:

1. zgadzam się, iż smoking jest strojem wieczorowym i powinien być zakładany po zmierzchu lub przynajmniej po 18.00. A co jeżeli idzie się na ślub, który jest o godzinie 16 lub 17, a dopiero przyjęcie jest o późniejszej porze. Czy ubierać się na ślub w garnitur, a potem przebrać w smoking? Pewnie najlepsze rozwiązanie, ale czy nie zostanie odebrane jako przesadne przebieranie się? A co jeżeli nie będę miał za bardzo gdzie się przebrać? W zimie smoking można schować pod płaszczem, ale w lato to raczej niewykonalne.

2. Pan młody będzie ubrany w smoking. Ale wiem, że będzie to zwykły smoking z wypożyczalni bez fajnych dodatków. Jest zasada, że nie powinno się być ubranym lepiej (lub bardziej elegancko/formalnie) od Pana młodego. Czy w takim razie nadal mogę iść w smokingu, którym IMO będę lepiej wyglądał niż Pan młody czy lepiej ubrać garnitur? a co w przypadku kiedy Pan młody będzie w garniturze ślubnym? czy można wtedy założyć smoking?

3. koszula i kołnierzyk. Generalnie tu na forum większość opinii jest, że tylko i wyłącznie normalny kołnierzyk zamknięty, a w artykule na formal style dopuszcza się kołnierzyki frakowe!? więc jest to dopuszczalne czy nie? preferencje każdy na swoje, ale czy zasady dopuszczają łamany kołnierzyk frakowy? Czy lepiej nie iść tą drogą?

4. zegarek - w cytowanym artykule wyklucza się zegarki naręczne. mam specjalnie na takie okazje, cieniutki, delikatny zloty zegarek z białym cyferblatem. Czy uważacie, że zegarek można założyć czy skusić się na zegarek kieszonkowy?

5. zdejmowanie marynarki - wiadomo, że na weselach większość gości będzie zdejmować marynarki i krawaty. Czy walczyć do końca, nawet jako last man standing i nie zdjąć marynarki smokingowej, czy jak mam kamizelkę to w późniejszej części imprezy mogę zdjąć marynarkę? czy lepiej iść znowu się przebrać w garnitur i wtedy zdjąć marynarkę?

z góry dziękuje za wasze opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Smoking po 18.

2. Smoking to smoking, gdyby oprócz kryterium formalności przyjąć jeszcze założenie jakościowe to połowa z nas nie mogłaby do pracy w garniturach chodzić, bo przecież przełożonym zdarza się zakładać poliestrowy garnitur 'z Reala'.

3. Może być kołnierzyk frakowy.

4. Zegarek jak najbardziej może być naręczny.

5. Ja zawsze zdejmuję na weselach marynarkę (również smokingową). Zazwyczaj dzieje się to gdzieś w okolicach oczepin.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym przedyskutować etykietę i stosowanie smokingów

3. koszula i kołnierzyk. Generalnie tu na forum większość opinii jest, że tylko i wyłącznie normalny kołnierzyk zamknięty, a w artykule na formal style dopuszcza się kołnierzyki frakowe!? więc jest to dopuszczalne czy nie? preferencje każdy na swoje, ale czy zasady dopuszczają łamany kołnierzyk frakowy? Czy lepiej nie iść tą drogą?

Spotkałem się z twierdzeniem, że kołnierzyki frakowe są uważane za nieodpowiednie na Wyspach Brytyjskich.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brytyjczycy mają taki problem, że chcą, aby jak największa ilość formalnych elementów garderoby była zarezerwowana do fraka. Tak więc według brytyjskiej etykiety takie elementy jak wieczorowe pantofle, kołnierzyki frakowe czy też (raczej, ale nie jestem pewien) białe kamizelki nie są odpowiednie do smokingu. Nie sądzę jednak, aby te zasady były wiążące, chyba, że chcemy przypodobać się jakimś niezwykle konserwatywnym Brytyjczykom. ;)

Pozdrawiam, Dr

  • Oceniam pozytywnie 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.