Skocz do zawartości

Forumowa poradnia stylistyczna na rubieży (kme)


Styleman

Rekomendowane odpowiedzi

Nie chcę cię martwić, ale już od lat w Polsce, mianem adidasów określa się sportowe buty, tak się przyjęło i każdy wie o co chodzi.

Adidas twierdzi inaczej i robi to dość skutecznie.

Musi, bo inaczej straciłby znak towarowy.

Oczywiście. I z tego powodu twierdzenie kolegi B.B. niekoniecznie odpowiada rzeczywistości.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę cię martwić, ale już od lat w Polsce, mianem adidasów określa się sportowe buty, tak się przyjęło i każdy wie o co chodzi.

Adidas twierdzi inaczej i robi to dość skutecznie.

Musi, bo inaczej straciłby znak towarowy.

Czy tak jest z prawnego punktu widzenia? Jeżeli kategorię nazywa się od marki, która ją stworzyła lub rozpowszechniła (np. wspomniany Adidas, Jeep, itd) to można odebrać znak towarowy?

Bo z marketingowego puntku widzenia to jest bardzo korzystna sytuacja, gdy cała kategoria produktów nazywana jest twoją marką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy tak jest z prawnego punktu widzenia? Jeżeli kategorię nazywa się od marki, która ją stworzyła lub rozpowszechniła (np. wspomniany Adidas, Jeep, itd) to można odebrać znak towarowy?

Bo z marketingowego puntku widzenia to jest bardzo korzystna sytuacja, gdy cała kategoria produktów nazywana jest twoją marką.

To się fachowo nazywa rozwodnieniem znaku towarowego i to nie jest korzystne dla uprawnionego, bo reklamując swój znak reklamuje on produkty konkurencji, np. retro adidasy pasują do garnituru! I ludzie idą kupić retro najki.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nazywanie kategorii od marek niesie ze sobą ogromną korzyść związaną z wysoką świadomością ('awareness') określonej marki - to jeden z czynników wpływających na wybór w punkcie sprzedaży (i to zwykle walczy się przy pomocy reklamy w mass mediach - ATL).

Potencjalna kampania "Rerto adidasy pasują do garnituru" byłaby typowym działaniem lidera, który ma na

celu nie walkę o kolejny % dotychczasowego rynku (walkę z konkurencją), ale zwiększanie sprzedaży poprzez znalezienie nowego zastosowania dla produktu. Oczywiście zwiększają rynek dla całej kategrii (także retro Nike), ale jako pierwsi i z marką o ogromnej znajmości, na nowym rynku wykroją najwięcej.

Moja opinia jest taka (nie trzeba się znią zgodzić) - gdybym miał możliwość stać się właścicielem marki, wybrałbym taką, od której nazwana została kategoria (Adidas, Jeep, Gilette, Maggi, Vegeta, Pampers, itd.

Czy rozwodnienie nie dotyczy raczej sytuacji z pogranicza podrabiania - wprowadzenie przez konkurencję znaku, który ma kojarzyć się ze znakiem o ustalonej renomie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bartek, nie. Tak wygląda sytuacja prawna.

Jeśli jesteś właścicielem znaku towarowego masz obowiązek go bronić (pamiętasz nagonkę na blogerów o "Ptasie Mleczko" Wedla?).

Jeśli dopuszczasz do użycia Twojego znaku towartowego w innych sytuacjach, to go tracisz dlatego, że przestaje on być rozpoznawalny. adidasy = każde sportowe buty. jeep = każdy samochód terenowy itd. To nie jest dobre dla znaku towarowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.