Jump to content

Jakość skóry - skóra, garbowanie, ceny


Buzz_1
 Share

Recommended Posts

I? Bo trochę brakuje mi pytania/wniosków ?

Pytanie bylo moje w "krotkie pytania krotkie odpowiedzi" jak rozpoznac skore full-grain, odpowiedz byla ze po porach. Na zdjeciach pory sa czyli wniosek - full-grain z wyjatkiem moze Magnanni, nie jestem pewien (niestety fota kiepska).

Mam jeszcze taki wniosek a wlasciwie podejrzenie, ze czarne buty robi sie z gorszej skory niz buty jasne bo na czarnej skorze latwiej jest ukryc niedoskonalosci.

Link to comment
Share on other sites

To co jest na butach Benigno, nie wygląda mi na pory skóry.

Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ między FG a CG jest jeszcze top grain (wierzchnia warstwa skóry jakby zgolona, nieco łagodniejsza wersja CG).

A tak wracając do mojej odpowiedzi na Twój post w innym wątku, do której się tutaj odnosisz, ocenić jakość skóry na podstawie nawet dokładnych zdjęć potrafił chyba tylko Immune, nic innym forumowiczom nie ujmując.

Link to comment
Share on other sites

To co jest na butach Benigno, nie wygląda mi na pory skóry.

Sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ między FG a CG jest jeszcze top grain (wierzchnia warstwa skóry jakby zgolona, nieco łagodniejsza wersja CG).

A tak wracając do mojej odpowiedzi na Twój post w innym wątku, do której się tutaj odnosisz, ocenić jakość skóry na podstawie nawet dokładnych zdjęć potrafił chyba tylko Immune, nic innym forumowiczom nie ujmując.

Tak ja wiem ze wlasciwie tak na prawde o jakosci skory powiedza lata przechodzone w tych butach. No ale to taka zabawa w laboratorium. Prawde mowiac bez robienia zdjec nie widac tych porow - przynajmniej ja golym okiem nie widze. Aparacik mam maly ale ma funkcje macro i potrafi zrobic powiekszenie.

Przy okazji tak pod palcami to najprzyjemniajsza skora jest na Santoni, potem FB i Magnanni a na koncu Cordwainer.

Na Wikipedii znalazlem cos takiego:

Top-grain leather is the second-highest quality. It's had the "split" layer separated away, making it thinner and more pliable than full-grain. Its surface has been sanded and a finish coat added to the surface which results in a colder, plastic feel with less breathability, and will not develop a natural patina. It is typically less expensive and has greater resistance to stains than full-grain leather, so long as the finish remains unbroken. Czyli porow nie powinno byc widac na top-grain?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Z małego rozmiaru jest ta para albo dziwnie zrobione jest to górne zdjęcie.

Proporcje mi się nie podobają. Cały but wygląda kiepsko moim zdaniem.

Takie wykonanie jest o niebo lepsze:

http://www.markowski-chausseur.fr/engue ... 50-en.html

Widoczna struktura skóry podoba mi się w tych butach:

http://www.ebay.co.uk/itm/Barkers-Lisbo ... 519a850741

Na nakładanym nosku wolałbym zrobić lustro.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Chrome tanned leather oznacza, że w procesie garbowania skóry używano chromu. Niestety ale twórca filmu sugerując, że ta skóra jest gorsza niż „vegetable tanned” pokazuje że chyba nie wie o czym mówi. Prawie wszystkie, lub wszystkie rewelacyjne skóry którymi się tu zachwycamy, nawet w najdroższych butach RTW i bespoke są „chrome tanned”. Nie ma w tym nic złego i w żaden sposób nie wpływa to negatywnie na jakość skory (aczkolwiek jest mniej ekologiczne).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
W dniu 3.09.2020 o 20:31, Zajac Poziomka napisał:

Chrome tanned leather oznacza, że w procesie garbowania skóry używano chromu. Niestety ale twórca filmu sugerując, że ta skóra jest gorsza niż „vegetable tanned” pokazuje że chyba nie wie o czym mówi. Prawie wszystkie, lub wszystkie rewelacyjne skóry którymi się tu zachwycamy, nawet w najdroższych butach RTW i bespoke są „chrome tanned”. Nie ma w tym nic złego i w żaden sposób nie wpływa to negatywnie na jakość skory (aczkolwiek jest mniej ekologiczne).

Weston Key, autor vloga Rose&Anvil, w swoich filmach wiele razy podkreśla, że nie ma nic złego w chrone-tanned leather i że sam niektóre, np. choromexcel, bardzo lubi. Jednakże nazywa tę skórę tanią, bo po prostu jest tańsza w produkcji.

Weston dokładnie patroszy te buty tutaj :

https://www.youtube.com/watch?v=FnZSyDaTwZs&list=PLOzFLT3S_I6UwnB3sA5fR8TdbY_xiRQJ0&index=9 

i nazywa je "taniochą udającą premium", bo są zbudowane z kartonu i mocno średniej skóry (w sensie - najwyżej top grain, mocno korygowanej), a kosztują tyle co amerykańskie heritage brands jak Wesco czy Nick's.

 

Link to comment
Share on other sites

@Velahrn oglądałem to wideo, nie przekonuje mnie ten „fachowiec”. Poza tym co znaczy, że „ta” skóra to taniocha? Podział na vegetable vs chrome tanned jest po prostu fałszywy. To nie jest tak że jest tylko jeden rodzaj skóry takiej i takiej. Czy uważasz, że skóra której używa John Lobb,  Edward Green, Fukuda czy Antonio Meccariello jest tańsza od skóry vegatable tanned używanej przez producentów sneakersów? Uważasz że idą na skróty i tną koszty używając „taniochy”? 
 

Polecam przeczytać (wklejam link, ale na forum okazuje się cały post, nie wiem dlaczego, ale już zostawiam):

 

dosyć długa lektura, ale omawia wszystkie zarzuty stawiane przez autora filmu sneakersom CP. Niestety w dzisiejszych czasach wystarczy nagrywać ładne i efektowne (przecięcie buta na pół!) filmy żeby wyglądać na autorytet.

Link to comment
Share on other sites

@Velahrn pisanie o tym że skóra chromowo garbowana jest tańsza w produkcji od tej w wyprawie roślinnej to tak jakby pisać marynarka wełniana jest droższa od lnianej - jest mnóstwo czynników które składają się na cenę końcową produktu a w topowych skórach to jest raczej selekcja przed garbowaniem i wykończenie lica. 

Link to comment
Share on other sites

Z tego, co wiem to ogólnie proces garbowania chromowego jest tańczy bo jest szybszy i chemia do niego stosowana jest tańsza, bo jest częściej używana i jest jej większa podaż. Garbowanie w dołach korą dębu trwa wielokrotnie dłużej i materiały do niego są droższe. Niektóre garbarnie zresztą stosują „garbowanie roślinne” z wykorzystaniem syntetycznych garbników roślinnych i też nazywają je roślinnym. Zatem gdyby skórę tej samej jakości wygarbować chromowo, roślinnie syntetycznie i roślinnie tradycyjnie to ta pierwsza będzie najtańsza, ale kiepska skóra nawet wygarbowana najdroższą metodą nadal będzie kiepska. Skór kiepskich nie opłaca się garbować roślinnie, więc siłą rzeczy roślinne garbowanie jest niejako zastrzeżone dla najlepszych skór, co nie znaczy, ze wspaniałej skóry nie można garbować chromowo i że będzie przez to gorsza. Wrzucanie wszystkiego do jednego worka pt. „Taniocha garbowana chromowo” to typowe dla naszych czasów sprowadzanie wszystkiego go jednego najmniejszego mianownika. Skóra skórze, wełna wełnie, kaszmir kaszmirowi i bawełna bawełnie nierówna, a wybór procesu obróbki jest często zależny od przeznaczenia finalnego produktu.

Link to comment
Share on other sites

@pablocitoto co piszesz to częściowo prawda ale co to znaczy „proces garbowania roślinnego jest zarezerwowany dla najlepszych skór”? Co oznacza „najlepszych”? Skóra najlepsza do jednego zastosowania będzie kiepska do innego. Skóry garbowane roślinnie są np. wykorzystywane jako skóra podszewkowa (lining) w eleganckich butach, robi się też z niej świetne „work boots” i podeszwy. Nie nadaje się natomiast za bardzo do butów eleganckich. Lobb nie używa skóry garbowanej roślinnie jako skóry cholewkowej nie po to żeby zaoszczędzić, tylko dlatego że ta skóra nie nadaje się do tego równie dobrze co skóra chrome tanned. Używa natomiast skóry vegetable tanned we wnętrzu buta, czy do podeszew („oak bark tanned”).

Link to comment
Share on other sites

P.S. Jednak mój teść- garbarz z 40 letnim doświadczeniem twierdzi, że generalnie garbowanie roślinne naturalną korą w dołach (mówię o samym procesie) jest najlepsze, potem garbowanie syntanowe (syntetycznymi garbnikami roślinnymi w bębnach) i na końcu chromowe. Chodzi o takie czynniki jak naturalne pochodzenie składników, czas i stopień przenikania garbników do włókien co skutkuje trwałością, elastycznością.

Link to comment
Share on other sites

„Najlepsze” do jakiego zastosowania? Dlaczego szewcy bespoke z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem nie używają do butów za tysiące euro/funtów skór garbowanych roslinnie, skoro są one „najlepsze”?

Nie wiem, trzeba ich zapytać. Mówię to, co mówi zawodowiec.
1) garbowanie roślinne korą (dąb, mimoza tu padają jeszcze nie znane mi gatunki) w dołach.
2) garbowanie syntanowe ( syntetyczne garbniki roślinne) w bębnach
3) garbowanie chromowe (solami chromu trójwartościowego) w bębnach
Link to comment
Share on other sites

6 minut temu, pablocito napisał:

Mówię o procesie produkcji. Nie mam powodu mu nie wierzyć. Dawniej garbowano wszystko roślinnie. A pytałeś u Lobba czemu?

Używają skóry garbowanej chromowo dlatego że (między innymi):

1. Jest cieńsza i bardziej miękka - takie buty są po prostu wygodniejsze. Skóry garbowane roślinnie są natomiast trwalsze i bardziej wytrzymałe, dlatego używa się ich np. do podeszew. Używa się ich też np. do robienia pasków, toreb - ale tych rzeczy nie masz cały dzień na stopach.

2. Inaczej (bardziej elegancko) się starzeje. Skory garbowane roślinie są zdecydowanie bardziej casualowe, bardzo mocno się patynują i pasują bardziej jak już pisałem do work boots.

Link to comment
Share on other sites

  • mosze changed the title to Jakość skóry - skóra, garbowanie, ceny

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.