Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zakładam, że na forum znajdzie się kilka osób, pracujących w innym systemie niż pełen etat. Ponadto, zakładam, że są tu osoby znające się na polskim prawie, podatkach i biznesie. Czy jestem nadmiernie optymistycznie nastawiony :-) , licząc na to, że zechcą odpowiedzieć na kilka pytań?

Do sedna, ostatnio pojawiają się w moim życiu możliwości podbudowania budżetu, przez wykonywanie zleceń, głównie dla osób zza granicy. Czy, w związku z tym, aby korzystać z tych okazji legalnie, muszę otworzyć działalność gospodarczą, czy to mogą być umowy zlecenia? Jako, że jestem studentem, podlegam ubezpieczeniu, mam ubezpieczenie zdrowotne. Czy w takiej sytuacji wystarczą mi umowy zlecenia, lub potwierdzenie z serwisu dla wolnych strzelców i comiesięczne odprowadzanie podatku, czy też konieczne jest założenie firmy, prowadzenie księgowości, odprowadzanie składek itp?

Jak wy, Panowie działający jako wolni strzelcy to załatwiacie?

Z góry dziękuję za informacje, zarówno praktykom, jak i teoretykom.

Pozdrawiam, Yukon

Opublikowano

Możesz podpisać umowę o dzieło, nawet jeżeli jesteś osobą prywatną, podatek z tego płacisz pod koniec roku.

Możesz tak robić do momentu, dopóki nie stanie się to Twoim głównym źródłem utrzymania.

Opublikowano

Normalnie bierzesz dzieło/zlecenie (jako student nie odprowadzasz zusu do zlecenia, w dziele nawet nie ma składek), zleceniodawca już sam odprowadza wszystko i pod koniec roku przysyła ci pit-11 do zeznania. Nie musisz mieć firmy.

Opublikowano

Polecam założyć "firmę" w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości - http://inkubatory.pl/

Klientom wystawiasz faktury, a prywatnie z AIP rozliczasz się na umowę o dzieło albo zlecenie. Możesz odliczać koszty (nie wszystkie), masz księgowość i pomoc prawną - to główne plusy. Z minusów: miesięczna opłata, niektóre procedury AIP są nieco uciążliwe i trwają zbyt długo.

Korzystam i ogólnie sobie chwalę.

Opublikowano