Popular Post damiance Posted March 31, 2018 Popular Post Report Share Posted March 31, 2018 Koleżanki i Koledzy, Od pewnego czasu trwają przygotowania, aby obok konkursów formowych, sponsorowanych przez firmy współpracujące z BwB, funkcjonowały na forum również licytacje na rzecz domów dziecka. Dyskusja na ten temat jest tutaj. Projekt nazwaliśmy „But w Butonierce Dzieciom”. Zaawansowanie projektu określiłbym na 99% - mamy już pierwszego sponsora i mamy pozyskany do współpracy pierwszy dom dziecka. Pozostało tylko wystartować z pierwszą licytacją. Zapraszam do przeczytania wywiadu z Panią Anną Tokarską, dyrektor Chełmskiego Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie. Wywiad powstał w celu przybliżenia Wam zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnego domu dziecka. Jaką rolę pełni współczesny dom dziecka? Jaki jest podstawowy powód dla którego dzieci trafiają do domu dziecka? Chełmskie Centrum Pomocy Dziecku i Rodzinie w Chełmie jest całodobową placówką opiekuńczo – wychowawczą dla dzieci i młodzieży pozbawionej opieki rodziny, dzieci, które z najróżniejszych względów nie mogą być objęte rodzinnymi formami opieki zastępczej. Są to dzieci w różnym stopniu zaniedbane środowiskowo - odbiegające od normy rozwoju psychofizycznego, przejawiające zaburzenia zachowania i emocji, nieprzystosowane społecznie, mające trudności dydaktyczne. Wychowankowie domów dziecka przeżyli w swoim życiu różne sytuacje traumatyczne – poczynając od wydarzeń w domu rodzinnym (picie alkoholu przez rodziców, awantury, agresja, konflikty z prawem, odrzucenie przez rodziców) poprzez zabranie ich z własnego środowiska rodzinnego i umieszczenie w placówce opiekuńczo – wychowawczej a na konfliktach rówieśniczych, czy niepowodzeniach szkolnych kończąc. Jednak w pozostałych aspektach życia nasi wychowankowie nie różnią się od swoich rówieśników – mają podobne potrzeby, marzenia, plany na przyszłość. Wiadome jest, że nawet najlepiej zorganizowany dom dziecka nie jest w stanie zastąpić rodziny, jednak im lepiej jest on zorganizowany, w tym większym stopniu może ten brak rodziny dzieciom zrekompensować. I właśnie rolą naszego domu dziecka jest prowadzenie działalności w dwóch ściśle ze sobą związanych kierunkach - na „dziś”, czyli zapewnienie wychowankom właściwych warunków życiowych I zaspokajanie ich potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych, a także na „jutro” - poprzez prawidłowe kierowanie ich rozwojem, tak by byli w stanie rozpocząć samodzielne życie po opuszczeniu domu dziecka. W jakim wieku są dzieci będące pod opieką Centrum? W placówce funkcjonują trzy grupy wychowawcze: grupa socjalizacyjna dla dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz przedszkolnym od 5 – 12 lat oraz 2 grupy socjalizacyjne z miejscami interwencyjnymi dla dzieci w wieku od 13 – 18 lat, a w przypadku gdy wychowanek kontynuuje naukę może przebywać w placówce do 25 roku życia. Każda grupa stanowi oddzielny system rodzinny ze swoimi zwyczajami, obowiązkami, staramy się, by każda z nich miała charakter domowy. Czy dzieci mają szanse na trafienie do rodziny zastępczej lub adopcji? Nasz dom dziecka współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie oraz z Ośrodkiem Adopcyjnym. Jeśli pojawia się szansa na znalezienie dla wychowanków rodziny adopcyjnej lub zastępczej, chętnie korzystamy z takiej możliwości. Jednak w naszej placówce przebywają dzieci starsze, młodzież – szanse na znalezienie dla nich takiej formy opieki są niestety minimalne. W jaki sposób Centrum radzi sobie z ukierunkowaniem zainteresowań dzieci, aby były przygotowane do rozpoczęcia niezależnego, dorosłego życia? Prowadząc naszą pracę wychowawczą i terapeutyczną, staramy się to robić w taki sposób, by z jednej strony nie zaburzyć domowej atmosfery panującej w placówce, ale z drugiej strony jak najlepiej przygotować ich do samodzielnego życia po opuszczeniu domu dziecka. Szczególny nacisk kładziemy na odbudowanie poczucia bezpieczeństwa i równowagi psychicznej, zrozumienie i zaakceptowanie swojej sytuacji życiowej, wzmocnienie poczucia wartości, ale także na podejmowanie działań ukierunkowanych na zmniejszanie i eliminowanie rozmaitych zaburzeń i zakłóceń w stanie zdrowia fizycznego i psychicznego. Staramy się także wyrywać dzieci z bierności, lęku przed światem, przed nowymi doświadczeniami i warunkami życia. W pracowniach arteterapii prowadzimy zajęcia plastyczne i techniczne, teatralne i filmowe, muzykoterapię i biblioterapię. W pracy tej bazujemy na potencjale dzieci, umożliwiając im wyrażanie siebie poprzez oryginalną twórczość, pokonywanie własnych blokad emocjonalnych i mówienie o swoich trudnych przeżyciach. Staramy się przez to wzmacniać ich poczucie własnej wartości, wyzwalać w nich pozytywne emocjei przekierowywać energię destrukcyjną na konstruktywną. W Sali Integracji Sensorycznej prowadzone są zajęcia ukierunkowane na stymulację różnych narządów zmysłów (równowagi, słuchu, wzroku, czucia powierzchniowego i głębokiego) przez zajęcia z zakresu integracji sensorycznej, terapii taktylnej, choreoterapii i kinezologii. Zajęcia te traktowane są przez dzieci jako naukowa zabawa - z jednej strony wspomagają ich rozwój fizyczny, usprawniają ich podstawowe procesy poznawcze takie jak pamięć, uwagę czy koordynację wzrokowo-ruchową, rozwijają ich umiejętności komunikacyjne i kompetencje społeczne, z drugiej - są dla naszych wychowanków atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu, dają im dużo radości, pozwalają zredukować stres. Zdobywane w ten sposób przez dzieci doświadczenia są pozytywnym bodźcem w ich rozwoju. Potrzeby ruchowe naszych wychowanków są bardzo duże - dlatego uczymy dzieci, by wykorzystywały każdą okazję do aktywnego spędzania wolnego czasu w duchu promocji zdrowego stylu życia. Często organizujemy na terenie otaczającym Centrum różne pikniki okolicznościowe połączone z różnymi grami zespołowymi i zabawami rekreacyjnymi, turnieje i zawody sportowe. Aktywność fizyczna ma wręcz zbawienny wpływ na zdrowie i ogólną sprawność fizyczną dzieci, ale nie tylko - uczy dyscypliny, konsekwencji w osiąganiu celów, umiejętności dokonywania wyborów, podejmowania współpracy, inicjatywy, uczy także właściwie przeżywać sukcesy i porażki. Od najmłodszych lat wdrażamy dzieci do tego, by umiały wykonywać podstawowe czynności higieniczno – porządkowe. Z czasem rozszerzamy te umiejętności – do nauki gospodarowania domowym budżetem, prowadzenia gospodarstwa domowego czy też załatwiania własnych spraw w urzędach. Wszystkie te działania mają na celu wykształcenie u naszych wychowanków cech i umiejętności, które sprawią, że w sposób odpowiedzialny i samodzielny poradzą sobie z wszystkimi trudnościami, które czekają ich w dorosłym życiu. Czy Centrum otrzymuje pomoc od osób prywatnych i instytucji? Jaka to jest skala w całości potrzeb Centrum? Chełmskie Centrum jest jednostką budżetową Miasta Chełm. Otrzymuje również pomoc od osób prywatnych i instytucji m.in.: klubu sportowego Chełmianka, Banku BPS oddział w Chełmie oraz stowarzyszeń “Przytulisko”, “Tak Niewiele”. Osoby te szczególnie w okresie świąt, mikołajek, dnia dziecka obdarowują wychowanków różnymi prezentami (słodycze, kosmetyki, ubrania, zabawki itp.). Jakie potrzeby materialne są zaspokojone w najmniejszym stopniu? W najmniejszym stopniu zaspokajane są potrzeby wychowanków typu: wyjścia do kina i na koncerty oraz organizowanie wycieczek. Problemem finansowym jest dla nas sfinansowanie opieki stomatologicznej tj. aparaty ortodontyczne dla 2 wychowanków. Dziękuję za udzielenie wywiadu. 7 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Accaliant Posted December 16, 2018 Report Share Posted December 16, 2018 Bardzo ciekawy wywiad, interesujacy i dobrze sie go czyta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.